Smoking Emails from Mirror Group Phone Hacking Case

Standard

Some new details from Jim Cusick at the Independent about the civil phone hacking cases involving the Trinity Mirror group.

The company has also been co-operating with the Metropolitan Police’s Operation Golding, by handing over evidence that could be connected to potential wrong-doing. Among the material given to the Met, and subsequently disclosed to victims’ lawyers, is a bundle of 22 emails, a cache of 587 calls from MGN landlines, and 51 invoices from private investigators which relate to four hacking claims.

One internal email sent by an MGN journalist to a colleague in March 2002 concerns information on the relationship between two former EastEnders actors, Lucy Benjamin and Steve McFadden. The two were in an off-screen relationship at that time.

Continue reading

HMRC Leak Trial: “Money no object for the Sun”, court hears

Standard

peterjukes:

Though the three current trials involving journalists and allegations of misconduct in public office have received scant attention in the press, Informm have some coverage of the latest one.

Originally posted on Inforrm's Blog:

sun-getcccctyAn HMRC source paid over £17,000 for confidential information by a Sun journalist claimed to have received a full copy of the budget. The prosecution told the jury that it was a “grubby relationship based on greed”.

View original 686 more words

THE LIFE AND TIMES OF A SERIAL PERJURER

Standard

peterjukes:

Some background on Maz Mahmood’s claim to have put 253 people behind bars.

Originally posted on PRESS GANG:

TULISA CONTOSTAVLOS                                                              THE SINGER walked free after Sun on Sunday undercover reporter Mazher Mahmood was caught lying in the witness box ...    Photo: PA

TULISA CONTOSTAVLOS
THE SINGER walked free after Sun on Sunday undercover reporter Mazher Mahmood was caught lying in the witness box …
Photo: PA 

THE COLLAPSE of the Tulisa Contostavlos trial in July is the latest scandal to hit Rupert Murdoch’s prize investigative reporter Mazher Mahmood.

The case against the singer-turned-entertainer was thrown out when the judge said Mahmood — also known as the “Fake Sheik” — lied when he gave evidence to the court.

Now the Metropolitan Police is considering possible perjury charges against the Sun on Sunday reporter.

Lies have been a staple part of Mahmood’s amoral newspaper career — and Press Gang has been at the heart of exposing many of them.

Here we republish an article which first appeared in April 2012.

It tells the story of an unscrupulous journalist who will do anything — including committing perjury in the witness box — to get ahead.

♦♦♦

View original 3,892 more words

More dark arts at the News of the World? Panorama investigate the Fake Sheikh

Standard

This is worth definitely curling up at home with the TV, or setting your goggle box to record. As documented by a guest blogger here and on Bellingcat, the News of the World’s foremost investigative reporter may have a lot of questions to answer after the BBC air this documentary next Monday, fronted by the irrepressible John Sweeney, and produced by the inestimable Meirion Jones. Links to other Fothom pieces below the quote

Continue reading

How involved was Murdoch in News of the World stories? Some evidence from Piers Morgan

Standard

There’s some contradictory evidence from the Leveson Inquiry and the Phone Hacking trial about just how much Rupert Murdoch was interested in his best selling Sunday Tabloid. Before Lord Justice Leveson in 2012,  the chair of News Corp said the Sun was his major UK interest and he rarely concerned himself with NOTW, but earlier this year both Brooks and Coulson at the phone hacking trial gave evidence of weekly calls from Murdoch, throughout their editorships.

This snippet, from Piers Morgan‘s autobiography, shows that – at least on one occasion – Murdoch knew more than his editors. Concerned about a Princess Diana ‘phone pest’ story (allegedly sourced illegally through a police file) the then editor is reassured first by his news editor, Alex Marunchak, and then by Murdoch himself, that the story would stand up. Continue reading

TWEETING FOR JUSTICE

Standard

peterjukes:

A Kind Review of the Book by Press Gang

Originally posted on PRESS GANG:

 
BEYOND CONTEMPT:
THE INSIDE STORY OF THE PHONE HACKING TRIAL

Peter Jukes
(Canbury Press, £15.99)

THIS BOOK is that rare beast — a ground-breaking volume that’s also entertaining and informative.

A writer’s eye view of what went on during the 130 day Old Bailey trial of Rebekah Brooks and Andy Coulson, it’s based on Jukes’ experiences as he reported live via Twitter.

Note the word writer in that last sentence.

PETER JUKES PHOTOGRAPHED OUTSIDE the Old Bailey — his workplace for nearly four months — Peter Jukes covered the trial in thousands of live tweets.  Photo: Olivia Beasley / oliviabeasley.com

PETER JUKES
PHOTOGRAPHED OUTSIDE the Old Bailey — his workplace for nearly four months — Peter Jukes covered the trial in thousands of live tweets.
Photo: Olivia Beasley / oliviabeasley.com

Jukes isn’t a professional journalist, he’s a dramatist and novelist.

He follows Peter Burden, the writer and entrepreneur whose 2008 book News of the World? was the first to expose the dark heart of the News of the World.

But Jukes’ tweets were only made possible by an enlightened judge.

View original 357 more words

Rebekah Brooks had final approval on every cash payment as editor of The Sun – The Times

Standard

The Times report this morning, of yesterday’s evidence at Kingston Crown Court where Sun journalists are facing trial for charges of conspiring to commit misconduct in public office

 

Published at 12:01AM, October 21 2014

Brooks ‘sanctioned all cash payments’

, Kingston crown court was told yesterday.

The trial of six reporters and executives accused of unlawfully paying police officers and soldiers for stories heard that paperwork linking Mrs Brooks to the allegedly unlawful payments had gone missing.

Charlotte Hull, the newspaper’s former news desk assistant, said that Mrs Brooks only signed off contributor payments over ¡Ì1,000 paid through bank transfers but approved all cash payments regardless of the amount. She said: “Any cash payment had to be approved by the editor.”

Mrs Brooks was editor from 2003 to 2009, when she was succeeded by her deputy, Dominic Mohan. The allegedly unlawful payments were made between March 2002 and January 2011.

Continue reading